STANDARDY OCHRONY
MAŁOLETNICH
w
FUNDACJI MŁODZIEŻOWEJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI z siedzibą
w Warszawie

 

§ 1.
Postanowienia Ogólne.

  1. Użyte w treści niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich w Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości z siedzibą w Warszawie określenia oznaczają:
    1) Koordynator ds. Ochrony Małoletnich - Pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Standardów, którego wyznacza Zarząd Fundacji;
    2) krzywdzenie małoletniego – działanie wobec małoletniego sprzeczne z zasadami wskazanymi w Standardach, popełnienie czynu zabronionego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;
    3) małoletni - osoba, która nie ukończyła 18 roku życia;
    4) opiekun małoletniego - osoba uprawniona do reprezentacji i stanowienia o małoletnim, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny;
    5) opiekun wydarzenia – osoba odpowiedzialna za organizację lub nadzór nad wydarzeniem, w którym uczestniczą małoletni;
    6) Pracodawca - Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości z siedzibą w Warszawie;
    7) Pracownik - osoba zatrudniona w Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości z siedzibą w Warszawie na podstawie umowy o pracę w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks Pracy (Dz. U. z 2023 r., poz. 1465 z późn. zm.), niezależnie od wymiaru czasu pracy oraz osoba świadcząca usługę na podstawie umowy cywilno-prawnej (w tym stażyści, wolontariusze);
    8) Fundacja - Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości z siedzibą w Warszawie;
    9) Standardy – niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich w Fundacji wraz z załącznikami.
  2. Akty prawne na podstawie, których oparte są Standardy w Fundacji:
    1) Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 560);
    2) Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2023 r. poz. 2809 z późn. zm.);
    3) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2024 r. poz. 424 z późn. zm.);
    4) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U z 2024 r., poz. 17 z późn. zm.);
    5) Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r., Nr 120 poz. 526 z późn. zm.);
    6) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 roku w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870 z późn. zm.).
  3. Standardy określają zasady zapewniające ochronę małoletnich przed krzywdzeniem oraz bezpieczne relacje między małoletnimi a Pracownikami w trakcie wykonywania zadań powierzonych Pracownikom przez Pracodawcę.
  4. Standardy stosuje się do Pracowników, wykonujących obowiązki, pełniących funkcje, zadania lub wykonujących usługi w związku z prowadzoną przez Fundację działalnością edukacyjną lub związaną z rozwijaniem zainteresowań małoletnich, którzy mają kontakt z małoletnimi.
  5. Standardy stosuje się w odpowiednim zakresie do małoletnich i opiekunów małoletnich, będących uczestnikami wydarzeń związanych z działalnością Fundacji, o której mowa w ust. 4.

§ 2.
Koordynator ds. Ochrony Małoletnich.

  1. Zarząd Fundacji wyznacza Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich.
  2. Do obowiązków Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich należy m.in.:
    1) monitorowanie realizacji Standardów,
    2) reagowanie na sygnały naruszenia Standardów,
    3) prowadzenie rejestru zgłoszeń,
    4) archiwizacja dokumentów i nośników nagrań zgłoszeń ustnych,
    5) proponowanie zmian w Standardach,
    6) podejmowanie interwencji,
    7) przeprowadzanie konsultacji z opiekunami wydarzeń oraz Pracownikami, o których mowa w § 1 ust. 4,
    8) formułowanie zaleceń i organizowanie stosownych szkoleń dla Pracowników, o których mowa w § 1 ust. 4,
    9) przyjmowanie zgłoszeń wewnętrznych, o których mowa w § 6,
    10) dokonywanie zgłoszeń zewnętrznych, w porozumieniu z obsługą prawną Fundacji, zgodnie z § 11.

§ 3.
Zasady zapewniające bezpieczne relacje, których stroną są małoletni.

  1. Zasadą, której przestrzeganie jest wymagane od Pracowników w odniesieniu do wszystkich podejmowanych czynności jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
  2. Pracownicy traktują dziecko małoletnie z szacunkiem oraz uwzględniają jego godność i potrzeby.
  3. Pracownicy działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Fundacji oraz swoich kompetencji.
  4. Niedopuszczalne jest podejmowanie jakichkolwiek czynności niedozwolonych określonych w Standardach, w jakiejkolwiek formie.
  5. W przypadku zaobserwowania sytuacji przemocowych pomiędzy samymi małoletnimi każdy Pracownik zobowiązany jest do natychmiastowej reakcji i stosownej interwencji polegającej na powstrzymaniu eskalacji konfliktu i zachowań niedozwolonych.
  6. Decyzje dotyczące konkretnego małoletniego powinny uwzględniać również bezpieczeństwo pozostałych małoletnich.
  7. Pracownicy zwracają uwagę na właściwość i poprawność relacji zachodzących pomiędzy innymi Pracownikami, a małoletnim.
  8. Pracownik, który ma świadomość, iż małoletni doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z małoletnim, wykazując zrozumienie i wyczucie.
  9. Zasady bezpiecznych relacji Pracowników z dziećmi i młodzieżą obowiązują wszystkich Pracowników. Osoby wskazane powyżej obowiązane są do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy ich reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe.
  10. Osoby wymienione w ust. 9 obowiązane są do działania w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji ich zachowania.

§ 4.
Zachowania niedozwolone wobec małoletnich

  1. Pracownicy w kontakcie z małoletnimi:
    1) nie mogą zawstydzać, lekceważyć i obrażać małoletnich;
    2) nie mogą kontaktować się prywatnymi kanałami komunikacji z małoletnimi bez wiedzy ich rodziców lub opiekunów;
    3) zobowiązani są do nieujawniania informacji wrażliwych dotyczących małoletniego (w szczególności: wizerunek małoletniego, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej) wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych małoletnich.
  2. Niedopuszczalne jest:
    1) stosowanie wobec małoletnich przemocy w jakiejkolwiek formie; za zachowania przemocowe uznaje się m.in. krzyk (oprócz sytuacji, gdy stanowi on ostrzeżenie i wymaga tego sytuacja niebezpieczna);
    2) niestosowne zachowanie wobec małoletniego lub w jego obecności zachowywanie się w obecności małoletniego w sposób niestosowny; obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
    3) dotykanie małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany;
    4) nawiązywanie z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych;
    5) proponowanie nieletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również używania ich w obecności małoletnich;
    6) utrwalanie wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych;
    7) angażowanie się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z małoletnimi czy brutalne zabawy fizyczne;
    8) przebywanie z małoletnim sam na sam w jednym zamkniętym pomieszczeniu. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z małoletnim na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego Pracownika o obecność podczas takiej rozmowy;
    9) nawiązanie niejawnego bądź ukrywanego kontaktu fizycznego z małoletnim, lub wiążącego się z jakąkolwiek gratyfikacją lub wynikającego z relacji władzy.
  3. Spotkanie z małoletnim poza czasem standardowo poświęcanym na działalność prowadzoną przez Fundację wymaga zgody opiekuna małoletniego.

§ 5.
Obowiązek zgłoszenia.

  1. Każda osoba mająca informację o okolicznościach uzasadniających konieczność podjęcia działań mających na celu ochronę małoletnich lub informację o zachowaniu naruszającym Standardy lub inne przepisy prawa dotyczące ochrony małoletnich zobowiązana jest do niezwłocznego zgłoszenia tego faktu Koordynatorowi ds. Małoletnich, który zobowiązany jest do przyjęcia zgłoszenia i podjęcia interwencji.
  2. Jeżeli osobą podejrzaną o zachowania niedozwolone wskazane w ust. 1 jest Koordynator ds. Ochrony Małoletnich, zgłoszenia należy dokonać Zarządowi Fundacji, który wyznaczy osobę do podjęcia interwencji.

§ 6.
Procedura zgłoszenia.

  1. Pracownik, którego dotyczy zgłoszenie zostaje niezwłocznie odsunięty od wszelkiej działalności związanej z kontaktem z małoletnimi.
  2. Zgłoszenia można dokonać poprzez następujące kanały:
    1) za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail: koordynator.om@junior.org.pl, do którego dostęp posiada jedynie Koordynator ds. Ochrony Małoletnich;
    2) na piśmie zaadresowanym do Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich na adres Fundacji;
    3) ustnie w trakcie osobistych spotkań z Koordynatorem ds. Ochrony Małoletnich lub w formie rozmowy telefonicznej pod nr telefonu: +48 888 492 697;
  3. Informacje o wyznaczeniu Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich i kanałach zgłoszeń udostępnione zostaną:
    1) wszystkim pracownikom Fundacji przez Zarząd Fundacji;
    2) uczestnikom wydarzeń związanych z działalnością, o której mowa w § 1 ust. 4 razem z wersją skróconą Standardów;
  4. Zgłoszenie powinno zawierać informacje umożliwiające wyjaśnienie sprawy, w tym np.:
    1) datę oraz miejsce zdarzenia i pozyskania informacji o naruszeniu,
    2) wskazanie małoletniego, którego dotyczy czyn,
    3) osobę wskazaną jako sprawcę naruszenia,
    4) opis sytuacji,
    5) wskazanie ewentualnych świadków naruszenia,
    6) wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje zgłaszający, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia.
  5. Zgłoszenia mogą być dokonywane anonimowo.
  6. Zgłoszenia dokonane telefonicznie lub ustnie, wymagają sporządzenia protokołu rozmowy przez Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich. Osoba dokonująca zgłoszenia ma możliwość sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu rozmowy poprzez jego podpisanie. W miejsce sporządzenia protokołu możliwym jest nagranie rozmowy, za uprzednią zgodą zgłaszającego, z którego potem należy sporządzić transkrypcję.
  7. Jeżeli zgłoszenie nie zawiera wszystkich informacji, o których mowa w ust. 4, Koordynator ds. Ochrony Małoletnich:
    1) może skontaktować się ze zgłaszającym w celu uzupełnienia informacji;
    2) jeżeli uzupełnienie informacji nie jest możliwe lub zgłoszenie jest anonimowe, Koordynator ds. Ochrony Małoletnich może podjąć interwencję, jeżeli otrzymane informacje pozwolą na jej rozpoczęcie i ustalenie niezbędnych okoliczności lub osób mogących uzupełnić informacje o sprawie.
  8. Zgłoszenie może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze. Zakazuje się świadomego składania fałszywych zgłoszeń. Dokonujący zgłoszenia nieprawdziwych informacji podlega odpowiedzialności karnej oraz do odpowiedzialności porządkowej zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa oraz aktami wewnętrznymi Pracodawcy.

§ 7.
Przebieg interwencji.

  1. Niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia, Koordynator ds. Ochrony Małoletnich:
    1) przeprowadza rozmowę z małoletnim i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) małoletniego (w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia interwencji), w szczególności jego opiekunem. Koordynator ds. Ochrony Małoletnich stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego;
    2) organizuje spotkanie/a z opiekunami małoletniego, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb;
    3) przeprowadza rozmowę z osobą, której zarzuca się działanie, o którym mowa w § 5 ust. 1, celem ustalenia przebiegu zdarzenia;
    4) przeprowadza rozmowę z osobami, które mogą posiadać informacje o zdarzeniu i jest uprawniony do żądania wszelkiej dokumentacji lub zapisów z monitoringu, które mogą mieć wpływ na ustalenie przebiegu zdarzenia;
    5) składa zawiadomienie zewnętrzne, zgodnie z § 11, w przypadkach wskazanych w § 11 ust. 1;
    6) przekłada stosowne rekomendacje do Zarządu, w tym dotyczące zastosowania środków dyscyplinujących.
  2. Pracownicy zobowiązani są do udostępnienia Koordynatorowi ds. Ochrony Małoletnich na jego żądanie wszelkich informacji i dokumentacji.
  3. Jeżeli jest to niezbędne z uwagi na charakter naruszenia lub stan psychiczny i emocjonalny małoletniego, Koordynator ds. Ochrony Małoletnich może zaangażować specjalistów, w szczególności psychologów, psychiatrów i pedagogów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z małoletnim o trudnych doświadczeniach.
  4. Z przebiegu interwencji Koordynator ds. Ochrony Małoletnich sporządza Kartę interwencji, zawierającą:
    1) opis zdarzenia;
    2) podjęte działania;
    3) ustalenia i rekomendacje.
  5. Koordynator ds. Ochrony Małoletnich zobowiązany jest do wyjaśnienia okoliczności zdarzenia w ciągu 30 dni od dnia otrzymania zgłoszenia. W uzasadnionych przypadkach po uzyskaniu zgody Zarządu Fundacji, termin ten może ulec wydłużeniu.
  6. Kartę interwencji należy przedłożyć Zarządowi Fundacji niezwłocznie po jej sporządzeniu, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wyjaśnienia okoliczności zdarzenia. Wzór karty interwencji stanowi Załącznik nr 1.
  7. Zarząd Fundacji podejmuje stosowne działania, w terminie 7 dni od dnia otrzymania Karty Interwencji.
  8. W przypadku, gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego zgłosili opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, Koordynator ds. Ochrony Małoletnich po uzyskaniu akceptacji Zarządu Fundacji, poinformuje opiekunów małoletniego na piśmie o wyniku interwencji.
  9. Rozmowy prowadzone z osobami, o których mowa w ust. 1 pkt. 1-4 powinny być przeprowadzane w miarę możliwości bez obecności osób trzecich. Jeżeli uzasadniają to okoliczności sprawy możliwe jest przeprowadzenie rozmów w obecności opiekuna małoletniego (podczas rozmowy z małoletnim, jeżeli opiekunowi małoletniego nie jest zarzucane popełnienia czynu, o którym mowa w § 4 ust. 1, przedstawicieli stosownych organów lub psychologa.
  10. Niedozwolona jest bezpośrednia konfrontacja małoletniego, z osobą, której zarzuca się popełnienie czynu krzywdzącego wobec tego małoletniego.
  11. Wszelkie działania związane z interwencją powinny być przeprowadzone z zapewnieniem poufności rozmówcy i poczucia bezpieczeństwa małoletniego.

§ 8.
Krzywdzenie pomiędzy małoletnimi.

  1. W przypadku podejrzenia zachowania, o którym, mowa w § 5 ust. 1, którego dopuszcza się inny małoletni (np. na zajęciach grupowych), opiekun wydarzenia powinien niezwłocznie uniemożliwić kontakt pomiędzy małoletnimi oraz poinformować opiekunów małoletnich oraz przeprowadzić z nimi indywidualne rozmowy.
  2. W razie konieczności, opiekun wydarzenia zgłasza sprawę do Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich, w celu ustalenia konieczności dokonania zewnętrznego zawiadomienia, o którym mowa w § 11.

§ 9.
Plan wsparcia.

  1. Zarząd Fundacji lub Koordynator ds. Ochrony Małoletnich mogą utworzyć plan lub grupę wsparcia dla małoletniego, jeżeli jest to niezbędne dla usunięcia skutków zachowania, o którym mowa w § 5 ust. 1.
  2. W celu utworzenia planu lub grupy wsparcia możliwym jest konsultacja z zewnętrznymi ekspertami, w tym z psychologiem dziecięcym.

§ 10.
Poufność.

  1. Pracownicy posiadający informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane Koordynatorowi ds. Ochrony Małoletnich lub Zarządowi Fundacji oraz uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych, pod rygorem zastosowania środków dyscyplinujących.
  2. Wyniki oraz przebieg interwencji mogą być udostępnione jedynie Koordynatorowi ds. Ochrony Małoletnich, Zarządowi Fundacji i opiekunowi małoletniego. Osoba zgłaszająca naruszenie, inna niż wskazana w zdaniu pierwszym, nie jest ona uprawniona do uzyskania informacji, o których mowa zdaniu pierwszym.
  3. Koordynator ds. Ochrony Małoletnich oraz Pracodawca zobowiązani są zapewnić poufność tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia i każdej innej osoby wymienionej w zgłoszeniu oraz dochować wszelkiej staranności w celu zabezpieczenia dostępu nieupoważnionym osobom do dokumentacji dotyczącej zgłoszenia.

§ 11.
Obowiązek poinformowania podmiotów zewnętrznych.

  1. W przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie małoletniego jest zagrożone lub gdy w przypadku uzasadnionego podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego, należy niezwłocznie poinformować o tym fakcie właściwe służby. Koordynator ds. Ochrony Małoletnich w porozumieniu z obsługą prawną Fundacji sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
  2. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń w ramach interwencji wynika, że opiekun małoletniego zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, rodzina stosuje przemoc wobec małoletniego, należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie lub konieczności wszczęcia procedury Niebieskiej Karty.
  3. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunem wynika, że nie jest on zainteresowany pomocą małoletniemu, ignoruje zdarzenie lub w inny sposób nie wspiera małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, Koordynator ds. Ochrony Małoletnich w porozumieniu obsługą prawną Fundacji sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego lub zgłasza sytuację do właściwego ośrodka pomocy społecznej.
  4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji, o których mowa powyżej.

§ 12.
Weryfikacja niekaralności Pracownika.

  1. Od osoby z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do działalności, o której mowa w § 1 ust. 4:
    1) Pracodawca uzyskuje informacje, czy dane ww. osoby są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym;
    2) Osoby wskazane w pkt 1 przedkładają Pracodawcy informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 z późn. zm.), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego;
    3) Osoby wskazane w pkt 1 posiadające obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkładają Pracodawcy informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi;
    4) Pracownik, podpisuje oświadczenie o niekaralności, którego wzór stanowi Załącznik nr 2 do Standardów.
  2. Osoba figurująca w którymkolwiek Rejestrze, o którym mowa w ust. 1 lub osoba, która nie przedłożyła oświadczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt. 4 nie może zostać dopuszczona do działalności określonej w § 1 ust. 4.
  3. Przed każdym dopuszczeniem Pracownika do wykonywania działalności, o której mowa w § 1 ust. 4, (nie częściej jednak niż co 30 dni), Pracodawca, dokonuje ponownej weryfikacji Pracownika w zakresie wskazanym w ust. 1 pkt 1 i obliguje Pracownika do przedłożenia aktualnej informacji z Rejestrów i oświadczenia.

§ 13.
Wdrożenie Standardów.

  1. Zarząd Fundacji jest odpowiedzialny za przygotowanie i wdrożenie Standardów w Fundacji. Zarząd Fundacji może upoważnić wyznaczoną przez siebie osobę do przeszkolenia (przygotowania) Pracowników w zakresie stosowania Standardów. Wzór upoważnienia został określony w Załączniku nr 3 do Standardów.
  2. Pracodawca zapoznaje Pracowników ze Standardami oraz odbiera od nich oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 4 do Standardów.
  3. Szkolenia, o których mowa w ust. 1, są organizowane raz w roku, w terminie wskazanym przez Zarząd Fundacji.

§ 14.
Aktualizacja Standardów.

  1. Pracodawca obowiązany jest co najmniej raz na dwa lata dokonywać oceny Standardów i dostosować je do aktualnych potrzeb oraz obowiązujących przepisów. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować.
  2. Pracownicy mogą przekazywać swoje uwagi, proponować zmiany względem uregulowań zawartych w Standardach do Koordynatora ds. Ochrony Małoletniego oraz zgłaszać incydenty naruszania Standardów.
  3. Wszelkie uwagi, proponowane zmiany i incydenty w zakresie naruszania Standardów Koordynator ds. Ochrony Małoletnich przekazuje Zarządowi Fundacji.

§ 15.

  1. Standardy są dokumentem ogólnodostępnym w szczególności dla Pracowników, małoletnich i ich opiekunów.
  2. Opiekunowie małoletnich zostają zapoznani ze Standardami. Opiekunowie składają oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami przed przystąpieniem małoletniego do aktywności organizowanej przez Pracodawcę. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 5 do Standardów.
  3. W oparciu o Standardy Pracodawca opracowuje skróconą wersję Standardów zawierającą informacje istotne dla małoletnich. Małoletni zostają zapoznani z treścią Standardów oraz skróconą wersją Standardów przed przystąpieniem małoletniego do aktywności organizowanej przez Pracodawcę. Skróconą wersję Standardów stanowi Załącznik nr 6.

§ 16.

  1. Jeżeli Fundacja zapewnia małoletnim dostęp do urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet zobowiązana jest podejmować działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające przed złośliwym oprogramowaniem i filtrujące treści.
  2. Jeżeli Pracownik zauważy, iż małoletni przegląda treści w Internecie lub w innej formie, które nie są przeznaczone dla małoletnich, zobowiązany jest zakomunikować małoletniemu aby zaprzestał przeglądanie i poinformować opiekuna o zdarzeniu.

§ 17.

  1. Fundacja i Pracownicy uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku małoletniego.
  2. Upublicznienie przez Fundację lub Pracownika wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
  3. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

§ 18.

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
  2. Standardy zostają wywieszone w widocznym miejscu w siedzibie Fundacji w wersji zupełnej oraz skróconej i na stronie internetowej www.junior.org.pl

Załączniki:

  1. Karta interwencji – wzór;
  2. Oświadczenie Pracownika o niekaralności;
  3. Upoważnienie do przeszkolenia Pracowników w zakresie stosowania Standardów;
  4. Oświadczenie Pracownika o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich;
  5. Oświadczenie opiekuna małoletniego o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich;
  6. Standardy – wersja skrócona.