STANDARDY OCHRONY
MAŁOLETNICH
w
FUNDACJI MŁODZIEŻOWEJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI z siedzibą
w Warszawie
§ 1.
Postanowienia Ogólne.
- Użyte w treści niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich w Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości z siedzibą w Warszawie określenia oznaczają:
1) Koordynator ds. Ochrony Małoletnich - Pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Standardów, którego wyznacza Zarząd Fundacji;
2) krzywdzenie małoletniego – działanie wobec małoletniego sprzeczne z zasadami wskazanymi w Standardach, popełnienie czynu zabronionego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;
3) małoletni - osoba, która nie ukończyła 18 roku życia;
4) opiekun małoletniego - osoba uprawniona do reprezentacji i stanowienia o małoletnim, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny;
5) opiekun wydarzenia – osoba odpowiedzialna za organizację lub nadzór nad wydarzeniem, w którym uczestniczą małoletni;
6) Pracodawca - Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości z siedzibą w Warszawie;
7) Pracownik - osoba zatrudniona w Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości z siedzibą w Warszawie na podstawie umowy o pracę w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks Pracy (Dz. U. z 2023 r., poz. 1465 z późn. zm.), niezależnie od wymiaru czasu pracy oraz osoba świadcząca usługę na podstawie umowy cywilno-prawnej (w tym stażyści, wolontariusze);
8) Fundacja - Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości z siedzibą w Warszawie;
9) Standardy – niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich w Fundacji wraz z załącznikami. - Akty prawne na podstawie, których oparte są Standardy w Fundacji:
1) Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 560);
2) Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2023 r. poz. 2809 z późn. zm.);
3) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2024 r. poz. 424 z późn. zm.);
4) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U z 2024 r., poz. 17 z późn. zm.);
5) Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r., Nr 120 poz. 526 z późn. zm.);
6) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 roku w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870 z późn. zm.). - Standardy określają zasady zapewniające ochronę małoletnich przed krzywdzeniem oraz bezpieczne relacje między małoletnimi a Pracownikami w trakcie wykonywania zadań powierzonych Pracownikom przez Pracodawcę.
- Standardy stosuje się do Pracowników, wykonujących obowiązki, pełniących funkcje, zadania lub wykonujących usługi w związku z prowadzoną przez Fundację działalnością edukacyjną lub związaną z rozwijaniem zainteresowań małoletnich, którzy mają kontakt z małoletnimi.
- Standardy stosuje się w odpowiednim zakresie do małoletnich i opiekunów małoletnich, będących uczestnikami wydarzeń związanych z działalnością Fundacji, o której mowa w ust. 4.
§ 2.
Koordynator ds. Ochrony Małoletnich.
- Zarząd Fundacji wyznacza Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich.
- Do obowiązków Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich należy m.in.:
1) monitorowanie realizacji Standardów,
2) reagowanie na sygnały naruszenia Standardów,
3) prowadzenie rejestru zgłoszeń,
4) archiwizacja dokumentów i nośników nagrań zgłoszeń ustnych,
5) proponowanie zmian w Standardach,
6) podejmowanie interwencji,
7) przeprowadzanie konsultacji z opiekunami wydarzeń oraz Pracownikami, o których mowa w § 1 ust. 4,
8) formułowanie zaleceń i organizowanie stosownych szkoleń dla Pracowników, o których mowa w § 1 ust. 4,
9) przyjmowanie zgłoszeń wewnętrznych, o których mowa w § 6,
10) dokonywanie zgłoszeń zewnętrznych, w porozumieniu z obsługą prawną Fundacji, zgodnie z § 11.
§ 3.
Zasady zapewniające bezpieczne relacje, których stroną są małoletni.
- Zasadą, której przestrzeganie jest wymagane od Pracowników w odniesieniu do wszystkich podejmowanych czynności jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
- Pracownicy traktują dziecko małoletnie z szacunkiem oraz uwzględniają jego godność i potrzeby.
- Pracownicy działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Fundacji oraz swoich kompetencji.
- Niedopuszczalne jest podejmowanie jakichkolwiek czynności niedozwolonych określonych w Standardach, w jakiejkolwiek formie.
- W przypadku zaobserwowania sytuacji przemocowych pomiędzy samymi małoletnimi każdy Pracownik zobowiązany jest do natychmiastowej reakcji i stosownej interwencji polegającej na powstrzymaniu eskalacji konfliktu i zachowań niedozwolonych.
- Decyzje dotyczące konkretnego małoletniego powinny uwzględniać również bezpieczeństwo pozostałych małoletnich.
- Pracownicy zwracają uwagę na właściwość i poprawność relacji zachodzących pomiędzy innymi Pracownikami, a małoletnim.
- Pracownik, który ma świadomość, iż małoletni doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z małoletnim, wykazując zrozumienie i wyczucie.
- Zasady bezpiecznych relacji Pracowników z dziećmi i młodzieżą obowiązują wszystkich Pracowników. Osoby wskazane powyżej obowiązane są do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy ich reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe.
- Osoby wymienione w ust. 9 obowiązane są do działania w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji ich zachowania.
§ 4.
Zachowania niedozwolone wobec małoletnich
- Pracownicy w kontakcie z małoletnimi:
1) nie mogą zawstydzać, lekceważyć i obrażać małoletnich;
2) nie mogą kontaktować się prywatnymi kanałami komunikacji z małoletnimi bez wiedzy ich rodziców lub opiekunów;
3) zobowiązani są do nieujawniania informacji wrażliwych dotyczących małoletniego (w szczególności: wizerunek małoletniego, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej) wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych małoletnich. - Niedopuszczalne jest:
1) stosowanie wobec małoletnich przemocy w jakiejkolwiek formie; za zachowania przemocowe uznaje się m.in. krzyk (oprócz sytuacji, gdy stanowi on ostrzeżenie i wymaga tego sytuacja niebezpieczna);
2) niestosowne zachowanie wobec małoletniego lub w jego obecności zachowywanie się w obecności małoletniego w sposób niestosowny; obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
3) dotykanie małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany;
4) nawiązywanie z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych;
5) proponowanie nieletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również używania ich w obecności małoletnich;
6) utrwalanie wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych;
7) angażowanie się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z małoletnimi czy brutalne zabawy fizyczne;
8) przebywanie z małoletnim sam na sam w jednym zamkniętym pomieszczeniu. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z małoletnim na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego Pracownika o obecność podczas takiej rozmowy;
9) nawiązanie niejawnego bądź ukrywanego kontaktu fizycznego z małoletnim, lub wiążącego się z jakąkolwiek gratyfikacją lub wynikającego z relacji władzy. - Spotkanie z małoletnim poza czasem standardowo poświęcanym na działalność prowadzoną przez Fundację wymaga zgody opiekuna małoletniego.
§ 5.
Obowiązek zgłoszenia.
- Każda osoba mająca informację o okolicznościach uzasadniających konieczność podjęcia działań mających na celu ochronę małoletnich lub informację o zachowaniu naruszającym Standardy lub inne przepisy prawa dotyczące ochrony małoletnich zobowiązana jest do niezwłocznego zgłoszenia tego faktu Koordynatorowi ds. Małoletnich, który zobowiązany jest do przyjęcia zgłoszenia i podjęcia interwencji.
- Jeżeli osobą podejrzaną o zachowania niedozwolone wskazane w ust. 1 jest Koordynator ds. Ochrony Małoletnich, zgłoszenia należy dokonać Zarządowi Fundacji, który wyznaczy osobę do podjęcia interwencji.
§ 6.
Procedura zgłoszenia.
- Pracownik, którego dotyczy zgłoszenie zostaje niezwłocznie odsunięty od wszelkiej działalności związanej z kontaktem z małoletnimi.
- Zgłoszenia można dokonać poprzez następujące kanały:
1) za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail: koordynator.om@junior.org.pl, do którego dostęp posiada jedynie Koordynator ds. Ochrony Małoletnich;
2) na piśmie zaadresowanym do Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich na adres Fundacji;
3) ustnie w trakcie osobistych spotkań z Koordynatorem ds. Ochrony Małoletnich lub w formie rozmowy telefonicznej pod nr telefonu: +48 888 492 697; - Informacje o wyznaczeniu Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich i kanałach zgłoszeń udostępnione zostaną:
1) wszystkim pracownikom Fundacji przez Zarząd Fundacji;
2) uczestnikom wydarzeń związanych z działalnością, o której mowa w § 1 ust. 4 razem z wersją skróconą Standardów; - Zgłoszenie powinno zawierać informacje umożliwiające wyjaśnienie sprawy, w tym np.:
1) datę oraz miejsce zdarzenia i pozyskania informacji o naruszeniu,
2) wskazanie małoletniego, którego dotyczy czyn,
3) osobę wskazaną jako sprawcę naruszenia,
4) opis sytuacji,
5) wskazanie ewentualnych świadków naruszenia,
6) wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje zgłaszający, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia. - Zgłoszenia mogą być dokonywane anonimowo.
- Zgłoszenia dokonane telefonicznie lub ustnie, wymagają sporządzenia protokołu rozmowy przez Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich. Osoba dokonująca zgłoszenia ma możliwość sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu rozmowy poprzez jego podpisanie. W miejsce sporządzenia protokołu możliwym jest nagranie rozmowy, za uprzednią zgodą zgłaszającego, z którego potem należy sporządzić transkrypcję.
- Jeżeli zgłoszenie nie zawiera wszystkich informacji, o których mowa w ust. 4, Koordynator ds. Ochrony Małoletnich:
1) może skontaktować się ze zgłaszającym w celu uzupełnienia informacji;
2) jeżeli uzupełnienie informacji nie jest możliwe lub zgłoszenie jest anonimowe, Koordynator ds. Ochrony Małoletnich może podjąć interwencję, jeżeli otrzymane informacje pozwolą na jej rozpoczęcie i ustalenie niezbędnych okoliczności lub osób mogących uzupełnić informacje o sprawie. - Zgłoszenie może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze. Zakazuje się świadomego składania fałszywych zgłoszeń. Dokonujący zgłoszenia nieprawdziwych informacji podlega odpowiedzialności karnej oraz do odpowiedzialności porządkowej zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa oraz aktami wewnętrznymi Pracodawcy.
§ 7.
Przebieg interwencji.
- Niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia, Koordynator ds. Ochrony Małoletnich:
1) przeprowadza rozmowę z małoletnim i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) małoletniego (w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia interwencji), w szczególności jego opiekunem. Koordynator ds. Ochrony Małoletnich stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego;
2) organizuje spotkanie/a z opiekunami małoletniego, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb;
3) przeprowadza rozmowę z osobą, której zarzuca się działanie, o którym mowa w § 5 ust. 1, celem ustalenia przebiegu zdarzenia;
4) przeprowadza rozmowę z osobami, które mogą posiadać informacje o zdarzeniu i jest uprawniony do żądania wszelkiej dokumentacji lub zapisów z monitoringu, które mogą mieć wpływ na ustalenie przebiegu zdarzenia;
5) składa zawiadomienie zewnętrzne, zgodnie z § 11, w przypadkach wskazanych w § 11 ust. 1;
6) przekłada stosowne rekomendacje do Zarządu, w tym dotyczące zastosowania środków dyscyplinujących. - Pracownicy zobowiązani są do udostępnienia Koordynatorowi ds. Ochrony Małoletnich na jego żądanie wszelkich informacji i dokumentacji.
- Jeżeli jest to niezbędne z uwagi na charakter naruszenia lub stan psychiczny i emocjonalny małoletniego, Koordynator ds. Ochrony Małoletnich może zaangażować specjalistów, w szczególności psychologów, psychiatrów i pedagogów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z małoletnim o trudnych doświadczeniach.
- Z przebiegu interwencji Koordynator ds. Ochrony Małoletnich sporządza Kartę interwencji, zawierającą:
1) opis zdarzenia;
2) podjęte działania;
3) ustalenia i rekomendacje. - Koordynator ds. Ochrony Małoletnich zobowiązany jest do wyjaśnienia okoliczności zdarzenia w ciągu 30 dni od dnia otrzymania zgłoszenia. W uzasadnionych przypadkach po uzyskaniu zgody Zarządu Fundacji, termin ten może ulec wydłużeniu.
- Kartę interwencji należy przedłożyć Zarządowi Fundacji niezwłocznie po jej sporządzeniu, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wyjaśnienia okoliczności zdarzenia. Wzór karty interwencji stanowi Załącznik nr 1.
- Zarząd Fundacji podejmuje stosowne działania, w terminie 7 dni od dnia otrzymania Karty Interwencji.
- W przypadku, gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego zgłosili opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, Koordynator ds. Ochrony Małoletnich po uzyskaniu akceptacji Zarządu Fundacji, poinformuje opiekunów małoletniego na piśmie o wyniku interwencji.
- Rozmowy prowadzone z osobami, o których mowa w ust. 1 pkt. 1-4 powinny być przeprowadzane w miarę możliwości bez obecności osób trzecich. Jeżeli uzasadniają to okoliczności sprawy możliwe jest przeprowadzenie rozmów w obecności opiekuna małoletniego (podczas rozmowy z małoletnim, jeżeli opiekunowi małoletniego nie jest zarzucane popełnienia czynu, o którym mowa w § 4 ust. 1, przedstawicieli stosownych organów lub psychologa.
- Niedozwolona jest bezpośrednia konfrontacja małoletniego, z osobą, której zarzuca się popełnienie czynu krzywdzącego wobec tego małoletniego.
- Wszelkie działania związane z interwencją powinny być przeprowadzone z zapewnieniem poufności rozmówcy i poczucia bezpieczeństwa małoletniego.
§ 8.
Krzywdzenie pomiędzy małoletnimi.
- W przypadku podejrzenia zachowania, o którym, mowa w § 5 ust. 1, którego dopuszcza się inny małoletni (np. na zajęciach grupowych), opiekun wydarzenia powinien niezwłocznie uniemożliwić kontakt pomiędzy małoletnimi oraz poinformować opiekunów małoletnich oraz przeprowadzić z nimi indywidualne rozmowy.
- W razie konieczności, opiekun wydarzenia zgłasza sprawę do Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich, w celu ustalenia konieczności dokonania zewnętrznego zawiadomienia, o którym mowa w § 11.
§ 9.
Plan wsparcia.
- Zarząd Fundacji lub Koordynator ds. Ochrony Małoletnich mogą utworzyć plan lub grupę wsparcia dla małoletniego, jeżeli jest to niezbędne dla usunięcia skutków zachowania, o którym mowa w § 5 ust. 1.
- W celu utworzenia planu lub grupy wsparcia możliwym jest konsultacja z zewnętrznymi ekspertami, w tym z psychologiem dziecięcym.
§ 10.
Poufność.
- Pracownicy posiadający informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane Koordynatorowi ds. Ochrony Małoletnich lub Zarządowi Fundacji oraz uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych, pod rygorem zastosowania środków dyscyplinujących.
- Wyniki oraz przebieg interwencji mogą być udostępnione jedynie Koordynatorowi ds. Ochrony Małoletnich, Zarządowi Fundacji i opiekunowi małoletniego. Osoba zgłaszająca naruszenie, inna niż wskazana w zdaniu pierwszym, nie jest ona uprawniona do uzyskania informacji, o których mowa zdaniu pierwszym.
- Koordynator ds. Ochrony Małoletnich oraz Pracodawca zobowiązani są zapewnić poufność tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia i każdej innej osoby wymienionej w zgłoszeniu oraz dochować wszelkiej staranności w celu zabezpieczenia dostępu nieupoważnionym osobom do dokumentacji dotyczącej zgłoszenia.
§ 11.
Obowiązek poinformowania podmiotów zewnętrznych.
- W przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie małoletniego jest zagrożone lub gdy w przypadku uzasadnionego podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego, należy niezwłocznie poinformować o tym fakcie właściwe służby. Koordynator ds. Ochrony Małoletnich w porozumieniu z obsługą prawną Fundacji sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
- W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń w ramach interwencji wynika, że opiekun małoletniego zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, rodzina stosuje przemoc wobec małoletniego, należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie lub konieczności wszczęcia procedury Niebieskiej Karty.
- W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunem wynika, że nie jest on zainteresowany pomocą małoletniemu, ignoruje zdarzenie lub w inny sposób nie wspiera małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, Koordynator ds. Ochrony Małoletnich w porozumieniu obsługą prawną Fundacji sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego lub zgłasza sytuację do właściwego ośrodka pomocy społecznej.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji, o których mowa powyżej.
§ 12.
Weryfikacja niekaralności Pracownika.
- Od osoby z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do działalności, o której mowa w § 1 ust. 4:
1) Pracodawca uzyskuje informacje, czy dane ww. osoby są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym;
2) Osoby wskazane w pkt 1 przedkładają Pracodawcy informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 z późn. zm.), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego;
3) Osoby wskazane w pkt 1 posiadające obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkładają Pracodawcy informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi;
4) Pracownik, podpisuje oświadczenie o niekaralności, którego wzór stanowi Załącznik nr 2 do Standardów. - Osoba figurująca w którymkolwiek Rejestrze, o którym mowa w ust. 1 lub osoba, która nie przedłożyła oświadczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt. 4 nie może zostać dopuszczona do działalności określonej w § 1 ust. 4.
- Przed każdym dopuszczeniem Pracownika do wykonywania działalności, o której mowa w § 1 ust. 4, (nie częściej jednak niż co 30 dni), Pracodawca, dokonuje ponownej weryfikacji Pracownika w zakresie wskazanym w ust. 1 pkt 1 i obliguje Pracownika do przedłożenia aktualnej informacji z Rejestrów i oświadczenia.
§ 13.
Wdrożenie Standardów.
- Zarząd Fundacji jest odpowiedzialny za przygotowanie i wdrożenie Standardów w Fundacji. Zarząd Fundacji może upoważnić wyznaczoną przez siebie osobę do przeszkolenia (przygotowania) Pracowników w zakresie stosowania Standardów. Wzór upoważnienia został określony w Załączniku nr 3 do Standardów.
- Pracodawca zapoznaje Pracowników ze Standardami oraz odbiera od nich oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 4 do Standardów.
- Szkolenia, o których mowa w ust. 1, są organizowane raz w roku, w terminie wskazanym przez Zarząd Fundacji.
§ 14.
Aktualizacja Standardów.
- Pracodawca obowiązany jest co najmniej raz na dwa lata dokonywać oceny Standardów i dostosować je do aktualnych potrzeb oraz obowiązujących przepisów. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować.
- Pracownicy mogą przekazywać swoje uwagi, proponować zmiany względem uregulowań zawartych w Standardach do Koordynatora ds. Ochrony Małoletniego oraz zgłaszać incydenty naruszania Standardów.
- Wszelkie uwagi, proponowane zmiany i incydenty w zakresie naruszania Standardów Koordynator ds. Ochrony Małoletnich przekazuje Zarządowi Fundacji.
§ 15.
- Standardy są dokumentem ogólnodostępnym w szczególności dla Pracowników, małoletnich i ich opiekunów.
- Opiekunowie małoletnich zostają zapoznani ze Standardami. Opiekunowie składają oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami przed przystąpieniem małoletniego do aktywności organizowanej przez Pracodawcę. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 5 do Standardów.
- W oparciu o Standardy Pracodawca opracowuje skróconą wersję Standardów zawierającą informacje istotne dla małoletnich. Małoletni zostają zapoznani z treścią Standardów oraz skróconą wersją Standardów przed przystąpieniem małoletniego do aktywności organizowanej przez Pracodawcę. Skróconą wersję Standardów stanowi Załącznik nr 6.
§ 16.
- Jeżeli Fundacja zapewnia małoletnim dostęp do urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet zobowiązana jest podejmować działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające przed złośliwym oprogramowaniem i filtrujące treści.
- Jeżeli Pracownik zauważy, iż małoletni przegląda treści w Internecie lub w innej formie, które nie są przeznaczone dla małoletnich, zobowiązany jest zakomunikować małoletniemu aby zaprzestał przeglądanie i poinformować opiekuna o zdarzeniu.
§ 17.
- Fundacja i Pracownicy uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku małoletniego.
- Upublicznienie przez Fundację lub Pracownika wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
- Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
§ 18.
- Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Standardy zostają wywieszone w widocznym miejscu w siedzibie Fundacji w wersji zupełnej oraz skróconej i na stronie internetowej www.junior.org.pl
Załączniki:
- Karta interwencji – wzór;
- Oświadczenie Pracownika o niekaralności;
- Upoważnienie do przeszkolenia Pracowników w zakresie stosowania Standardów;
- Oświadczenie Pracownika o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich;
- Oświadczenie opiekuna małoletniego o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich;
- Standardy – wersja skrócona.