Podsumowanie Roku Edukacji Ekonomicznej w Senacie
„Rok Edukacji Ekonomicznej – efekty, wyzwania, rekomendacje” to tytuł konferencji, która odbyła się 14 stycznia w Senacie RP. Konferencja ta stanowiła podsumowanie licznych działań i inicjatyw realizowanych w ramach REE w ciągu minionego roku. Wydarzenie to zgromadziło licznych przedstawicieli środowiska edukacyjnego, organizacji pozarządowych oraz instytucji publicznych, podkreślając wagę edukacji ekonomicznej dla rozwoju społeczeństwa.
Powołanie Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej
Głównym punktem programu było podpisanie porozumienia powołującego Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej (KCEE). Instytucja ta będzie odpowiedzialna za koordynację działań z zakresu edukacji ekonomicznej na poziomie krajowym, opracowywanie materiałów dydaktycznych oraz organizację szkoleń i warsztatów. Sygnatariuszami porozumienia było 10 organizacji pozarządowych zajmujących się edukacją ekonomiczną, finansową i przedsiębiorczości, w tym Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości.
To była i to jest dobra inicjatywa. Służymy dobrej sprawie – podkreślił Krzysztof Pietraszkiewicz, przewodniczący Komitetu Honorowego Roku Edukacji Ekonomicznej.
Panele dyskusyjne
Konferencja była również okazją do wymiany doświadczeń i opinii podczas dwóch paneli dyskusyjnych. Pierwszy z nich, zatytułowany "Wychowanie i edukacja ekonomiczna – szanse i wyzwania”, moderowany był przez Prezes FMP – Małgorzatę Sobkowicz – i skupił się na omówieniu potrzeb wobec obecnego stanu nauczania przedmiotów ekonomicznych w polskim systemie edukacji. Uczestnicy podkreślali pilną potrzebę wprowadzenia elementów edukacji ekonomicznej już od najmłodszych lat szkolnych po to, aby kształtować prawidłowe postawy. Ponadto, dyskutowano na temat dostosowania podstaw programowych do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej oraz ogromną rolę praktyki w nauczaniu.
Drugi panel, "Praca, oszczędzanie, inwestowanie – kluczowe kroki do ekonomicznej samodzielności", zgromadził przedstawicieli i specjalistów od inwestycji, zarówno krótko jak i długoterminowych. Dyskusja dotyczyła tego jak kształtować postawy młodych osób, aby chcieli i mogli tę dojrzałość osiągnąć.
Podsumowanie i plany na przyszłość
Wśród licznych rekomendacji planów na przyszłość znalazły się m.in. szersza integracja działań różnych instytucji zajmujących się edukacją ekonomiczną, budowa szerokiego programu dokształcania nauczycieli czy rozwój edukacji ekonomicznej w szkołach podstawowych. To wszystko będzie realizować KCEE a ponadto będzie uczestniczyć w realizacji i rozwoju celów Krajowej Strategii Edukacji Finansowej przyjętej przez Radę Ministrów w 2024 r. Dzięki współpracy ze środowiskiem akademickim będą prowadzone badania i analizy diagnozujące potrzeby w zakresie edukacji ekonomicznej a ich wnioski i rekomendacje szeroko promowane i udostępniane. KCEE ma stanowić wyjątkową platformą współpracy i inspiracji dla osób i instytucji do rozwoju edukacji finansowej, ekonomicznej i przedsiębiorczości w naszym kraju.