Social Innovation Camp 2024
Kreatywność i innowacyjność – oto co zaprezentowali uczestnicy Social Innovation Camp 2024, czyli konkursu on-line, który odbył się w dniach 27-28 listopada 2024 roku. W trakcie zmagań 33 uczniów i uczennic ze szkół ponadpodstawowych z całej Polski rywalizowało o podium. Wydarzenie zorganizowała Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości we współpracy z Nationale-Nederlanden.
Zadaniem uczestników Innovation Camp było wypracowanie i zaprezentowanie pomysłu na rozwiązanie konkretnego problemu, z którym uczniowie i uczennice spotykają się na co dzień w szkole - mieli do tego zaangażować sztuczną inteligencję. Pod uwagę przy ocenie projektów brana była innowacyjność, spójność rozwiązania z postawionym celem a także to, jak proponowane rozwiązanie może wpłynąć na życie uczniów i uczennic oraz poprawić ich codzienne doświadczenia szkolne.
7 zespołów pracowało nad rozwiązaniem zadania przy wsparciu mentorów z ramienia Nationale-Nederlanden, którzy dzielili się swoją wiedzą, pomagali uczniom w zorganizowaniu pracy zespołu i przeprowadzili ich przez wszystkie fazy procesu kreatywnego rozwiązywania problemów, od inspiracji i ideacji aż po prezentację wypracowanych pomysłów.
Poziom pomysłów i prezentacji był wysoki, co nie ułatwiało jurorom podjęcia decyzji. Zwycięzcą okazał się zespół B2B z Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Widzewie, który ujął sędziów wielopłaszczyznowym podejściem do tematu i zaangażowaniem. Dziewczęta przedstawiły projekt aplikacji wspomagającej proces nauki m.in. poprzez redukcję natłoku dezinformacji i negatywnych emocji będących jego skutkiem. Drugie miejsce zajął zespół Future Minds z Zespołu Szkół nr 2 w Jastrzębiu-Zdroju, który zaprezentował projekt aplikacji SafeMind działającej w oparciu o AI w roli osobistego mentora. Rozwiązanie to miało na celu wspomóc uczniów w radzeniu sobie z negatywnymi emocjami oraz brakiem motywacji do nauki. Jurorzy docenili oparcie pomysłu na realnych badaniach a także wizualny aspekt prezentacji. Jako trzeci na podium uplasował się zespół SKKA z Powiatowego Zespołu Szkół nr 3 w Wejherowie, który zwrócił uwagę na niepewność i trudności w rozmowach o uczuciach i problemach wśród uczniów. Ich rozwiązaniem była aplikacja umożliwiająca rozmowę psychologiczną przy zachowaniu anonimowości uczestnika.
Serdecznie gratulujemy wszystkim drużynom i doceniamy wkład pracy oraz kreatywność, jakimi wykazali się podczas tego wydarzenia. Dziękujemy także mentorom – wolontariuszom Nationale-Nederlanden za to, że zechcieli wspomóc młodzież swoją wiedzą i doświadczeniem.
Z niecierpliwością czekamy na kolejny Social Innovation Camp, do zobaczenia