26 kwietnia 2017 r. tysiące uczniów szkół ponadgimnazjalnych wzięło udział w Dniu przedsiębiorczości – wydarzeniu, które od 14 lat realizuje nasza Fundacja
Celem programu jest pomoc młodym ludziom w podejmowaniu trafnych decyzji dotyczących ich dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej. Dzięki jednodniowej wizycie w wybranej przez siebie firmie, w trakcie której każdy uczestnik towarzyszy swojemu mentorowi w jego codziennych obowiązkach, uczniowie mają możliwość zapoznania się ze specyfiką danego zawodu oraz pozyskania informacji o wymaganym wykształceniu, umiejętnościach czy predyspozycjach niezbędnych do jego wykonywania.
Dla mentorów jest to jedyna w swoim rodzaju okazja, aby włączyć się w edukację młodzieży, ale również poznać jej cele zawodowe, motywacje i postawy względem przyszłej pracy i obowiązków zawodowych. W czasach, gdy pozyskanie i zatrzymanie w firmie talentów jest szalenie ważne, a jednocześnie trudne, ta wiedza staje się nieoceniona.
„Dla nas jako firmy angażowanie się w projekty takie jak ten jest bardzo ważne, ponieważ wierzymy, że młode talenty są siłą napędową przyszłości i mają wpływ na cele firmy” – mówi Aleksandra Stasiak, Employer Branding Specialist w Nationale-Nederlanden.
NN przyjęło 20 uczniów w swojej siedzibie w Warszawie i w oddziałach regionalnych w Bielsku-Białej, Katowicach, Koninie i Radomiu.
W centrali uczniowie zgłębiali tajniki pracy na stanowiskach w dziale IT. Takie terminy jak SCRUM, lean management czy SQL już nie będą im obce.
Celem programu jest pomoc młodym ludziom w podejmowaniu trafnych decyzji dotyczących ich dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej. Dzięki jednodniowej wizycie w wybranej przez siebie firmie, w trakcie której każdy uczestnik towarzyszy swojemu mentorowi w jego codziennych obowiązkach, uczniowie mają możliwość zapoznania się ze specyfiką danego zawodu oraz pozyskania informacji o wymaganym wykształceniu, umiejętnościach czy predyspozycjach niezbędnych do jego wykonywania.
Dla mentorów jest to jedyna w swoim rodzaju okazja, aby włączyć się w edukację młodzieży, ale również poznać jej cele zawodowe, motywacje i postawy względem przyszłej pracy i obowiązków zawodowych. W czasach, gdy pozyskanie i zatrzymanie w firmie talentów jest szalenie ważne, a jednocześnie trudne, ta wiedza staje się nieoceniona.
„Dla nas jako firmy angażowanie się w projekty takie jak ten jest bardzo ważne, ponieważ wierzymy, że młode talenty są siłą napędową przyszłości i mają wpływ na cele firmy” – mówi Aleksandra Stasiak, Employer Branding Specialist w Nationale-Nederlanden.
NN przyjęło 20 uczniów w swojej siedzibie w Warszawie i w oddziałach regionalnych w Bielsku-Białej, Katowicach, Koninie i Radomiu.
W centrali uczniowie zgłębiali tajniki pracy na stanowiskach w dziale IT. Takie terminy jak SCRUM, lean management czy SQL już nie będą im obce.
„Taki dzień jak dziś bardzo różni się od spędzonego w szkole. Miałem okazję pracować indywidualnie z bardzo doświadczonym liderem, który opowiedział mi o swojej pracy i o tym, jak firma działa od środka pod względem technologicznym” – zauważa Bartek Grams, uczeń LXX LO w Warszawie. Jego kolega Oskar Kashkash dodaje –
„(…) nauczyłem się tutaj czegoś o pracy i życiu. Jest to właściwie najlepsza rzecz, jakiej możemy się nauczyć będąc nastolatkami”.
„To wspaniała szansa dla naszej firmy, aby spotkać się z młodymi ludźmi, którzy już niedługo wejdą na rynek pracy, a także dobra okazja dla naszych pracowników, aby zmienić sposób myślenia, co może skutkować nowymi rozwiązaniami lub nowym podejściem do ich pracy” – podsumowuje Magdalena Kuskowska, Corporate Communications Manager w Nationale-Nederlanden.
Uczniowie Zespołu Szkół nr 23 w Warszawie udali się z kolei do Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ – pierwszego japońskiego banku prowadzącego działalność w Polsce, gdzie nie tylko poznawali tajniki zarządzania środkami pieniężnymi i doradztwa finansowego, ale również mieli okazję poćwiczyć posługiwanie się pałeczkami w trakcie lunchu przy sushi i poznać ciekawostki związane z kulturą japońską.
Zarówno uczniowie, jak i ich mentorzy są z tego doświadczenia bardzo zadowoleni.
Pracę w sektorze bankowości inwestycyjnej poznawali uczniowie aż pięciu krakowskich liceów i techników.
Wolontariusze Euroclear Bank z siedzibą w Krakowie zorganizowali uczestnikom ciepłe przyjęcie. Wizyta rozpoczęła się prezentacją firmy i branży, a następnie uczniowie przypatrywali się pracy swoich mentorów z różnych działów. Spotkanie zakończyło się wspólną pizzą i sesją zdjęciową.
Uczniowie LVIII LO im. K.K. Baczyńskiego w Warszawie na Dzień przedsiębiorczości wybrali się do biura Lloyd's Polska. O pracy
w firmie ubezpieczeniowej uczyli się od najlepszych: Pana Pawła Sukiennika pełniącego obowiązki Compliance Officer oraz Prezesa firmy - Pana Witolda Janusza.
„Cieszę się, że mogę się podzielić swoją wiedzą i refleksją na temat rynku ubezpieczeniowego w Polsce. Mam nadzieję, że to doświadczenie pomogło uczniom zrozumieć, czy to jest ścieżka kariery, którą chcieliby podążać” – mówi Prezes Janusz i aby zachęcić innych wolontariuszy do zaangażowania się w tę inicjatywę, dodaje:
„w trakcie wieloletniej kariery zdobywaliśmy cenne doświadczenie, teraz naszym zadaniem jest podzielić się nim z młodym pokoleniem”.
Firma MetLife zaoferowała uczniom możliwość obserwowania pracy mentorów w swoich biurach w Krakowie i Warszawie. Uczestnicy czerpali wiedzę od doświadczonych menadżerów działów wsparcia sprzedaży, obsługi klientów czy HR.
W Bloomberg Polska po zapoznaniu się z działalnością firmy, a w szczególności działu „News”, uczniowie stanęli przed trudnym zadaniem wcielenia się w rolę rasowych reporterów. Produkty ich pracy oceniało doświadczone jury. Drugą część spotkania wypełniła uczniom indywidualna praca z mentorami oraz wspólne spotkanie podczas lunchu.
Katia Khuda i Noemi Fedorczyk z Zespołu Szkół im. Piotra Wysockiego w Warszawie spędziły swój Dzień przedsiębiorczości w firmie IBEX świadczącej usługi lotnicze. Na własne oczy mogły się przekonać, jak ciężka i odpowiedzialna jest praca pilota i mechanika samolotowego. Nie obyło się też bez sesji fotograficznej za sterami samolotu.
Koleżanki Katii i Noemi zdecydowały się na bardziej „przyziemny” zawód i przez cały dzień pracowały u boku farmaceutki i dermokonsultantki w jednej z warszawskich aptek sieci ZIKO.
Ratownik medyczny to z kolei powołanie uczennic z Liceum Ogólnokształcącego im. S. Żeromskiego w Żyrardowie. Dwie odważne licealistki przeszły szkolenie pod okiem profesjonalnego instruktora w Szkole Ratownictwa Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans”. I nawet, jeśli swoją przyszłość zwiążą z innym zawodem, wiedza i doświadczenie, które zdobyły podczas Dnia przedsiębiorczości, pozostaną już na zawsze.