Sci-Tech Challenge 2015 – wolontariusze ExxonMobil, zdolni uczniowie oraz ich wizja miasta przyszłości
Za nami krajowy finał IV edycji międzynarodowego programu Sci-Tech Challenge, realizowanego w Polsce przez ExxonMobil oraz Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Celem projektu jest zachęcenie uczniów do studiowania na kierunkach matematycznych i przyrodniczych, odpowiadających oczekiwaniom dzisiejszego rynku pracy. Tegorocznym zadaniem finałowym było zaprojektowanie energooszczędnego miasta przyszłości, które będzie przyjazne mieszkańcom i środowisku. Wygrała drużyna z XI LO z Poznania, która w kwietniu będzie reprezentować Polskę podczas europejskiego finału konkursu w Bukareszcie.
Za nami krajowy finał IV edycji międzynarodowego programu Sci-Tech Challenge, realizowanego w Polsce przez ExxonMobil oraz Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Celem projektu jest zachęcenie uczniów do studiowania na kierunkach matematycznych i przyrodniczych, odpowiadających oczekiwaniom dzisiejszego rynku pracy. Tegorocznym zadaniem finałowym było zaprojektowanie energooszczędnego miasta przyszłości, które będzie przyjazne mieszkańcom i środowisku. Wygrała drużyna z XI LO z Poznania, która w kwietniu będzie reprezentować Polskę podczas europejskiego finału konkursu w Bukareszcie.
Poziom tegorocznego konkursu był bardzo wysoki. W pierwszym etapie, uczniowie z Gdańska, Łodzi, Tucholi, Łańcuta, Warszawy, Bytomia, Poznania, Bielska-Białej i Tomaszowa Mazowieckiego uczestniczyli w cyklu warsztatów prowadzonych przez wolontariuszy z firmy ExxonMobil. Krajowy finał konkursu Sci-Tech Challenge 2015 zgromadził w budynku Giełdy Papierów Wartościowych pięćdziesięciu uczniów z całej Polski. Wszystkie drużyny w ciągu zaledwie 160 minut musiały wymyślić spójną i nowatorską koncepcję, sprawdzić, na ile realne będzie jej zastosowanie w przyszłości oraz przygotować prezentację. W tym czasie mogli korzystać z pomocy specjalistów ExxonMobil oraz sprawdzać informacje w sieci. Aby wygrać, uczniowie musieli jednak nie tylko zaprezentować ciekawe rozwiązanie, ale również wykazać się umiejętnościami pracy w zespole oraz zarządzania czasem.
- Nasz program zachęca uczniów do poszerzania horyzontów wiedzy i zainteresowań oraz szukania nowych pasji na progu dorosłości. To także możliwość sprawdzenia umiejętności pracy w zespole oraz promocji własnych pomysłów podczas publicznych prezentacji. W obecnych realiach świata, coraz ważniejsze stają się właściwe wykorzystanie wiedzy i dotarcie do odpowiedniego odbiorcy. Mając taką młodzież jaka zaprezentowała się w finale konkursu, możemy z optymizmem patrzeć w przyszłość, ich oraz naszej planety – mówi Magdalena Sztejer-Kubiak, koordynator projektu z ramienia ExxonMobil.
Efekty pracy zespołów dziesięciu szkół przeszły oczekiwania organizatorów, bo pomysłami m.in. transportu napędzanego za pomocą metanu produkowanego z domowych minigeneratorów, wysyłanie żywności i produktów niezbędnych do funkcjonowania w specjalnych kapsułach korytarzami napędzanych przy użyciu strumieni wody i innych innowacyjnych rozwiązań mógłby zainspirować się niejeden architekt czy urbanista.
Zwycięski zespół z Poznania – Technology of the Future – pod opieką pani Magdaleny Ciesielskiej został najlepiej oceniony pod względem jakości pomysłu, innowacyjności i kreatywności, jakości prezentacji rozwiązania, a także atmosfery w drużynie. Zespół uczniowski w składzie: Vanessa Machnicka, Bartosz Garczyk, Kamil Nowak, Arkadiusz Przywecki i Eryk Ruciński przedstawił projekt samowystarczalnego, ekologicznego i bezpiecznego miasta. Jego wyjątkowość przejawia się w futurystycznych technologiach i korzystnym aspekcie finansowym. Ich miasto sprzedaje nadwyżki energii, którą czerpie z elektrowni orbitalnej i fuzyjnej. Środowisko pozostaje wolne od zanieczyszczeń dzięki oczyszczalni ścieków z agrobakteriami, które zamieniają zanieczyszczenia w biomasę. Miasto praktycznie nie produkuje zanieczyszczeń. Transport nie wymaga paliwa – metro wykorzystuje system próżniowy, a odpady odprowadzane są pod ciśnieniem. Do takiego miasta nie można też wjechać pojazdem emitującym zbyt dużo zanieczyszczeń. Wysokie budynki na planie elipsy posiadają systemy umożliwiające obracanie w kierunku słońca oraz systemy obrotowe ochraniające przed huraganami.
– Za nami wiele godzin spędzonych na ćwiczeniu nie tylko wiedzy, ale i umiejętności interpersonalnych. Uczniowie mieli okazję na poznanie siebie i swoich słabości. Cała grupa wykazała się niesłychanym zmysłem dedukcji i współpracy w grupie. Podczas trzech miesięcy stworzyli zgrany team. W moim odczuciu konkurs był na wysokim poziomie i konkurencja wysoko postawiła poprzeczkę. Tym bardziej wygrana cieszy. Współpraca z tak zdolną młodzieżą to dla mnie ogromna satysfakcja. Sobie i im życzę przede wszystkim niezapomnianych wrażeń podczas europejskiego konkursu i sukcesów – mówi Magdalena Ciesielska, nauczycielka z XI LO w Poznaniu.
Więcej o Sci-Tech Challenge
ExxonMobil wraz z siecią Junior Achievement Young Enterprise (JA-YE) prowadzi program równocześnie w 8 innych krajach – Belgii, Francji, Holandii, Rumunii, Norwegii, Rosji, Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech. Dotychczas wzięło w nim udział około 10 000 uczniów i ponad 200 pracowników ExxonMobil. W Polsce program dociera rocznie do około 800 uczniów, którzy wypełnili quiz na stronie internetowej programu, poświęcony zagadnieniom związanym z wykorzystaniem istniejących zasobów paliw i racjonalnemu gospodarowaniu energią.
Więcej informacji na stronach http://www.sci-tech.junior.org.pl/ i http://www.exxonmobil.com/.