Suchy lód oczyszczający mieszkanie najlepszą innowacją społeczną w konkursie Social Innovation Relay
Eksperci Nationale-Nederlanden i Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości wyłonili najlepsze pomysły na innowacje społeczne opracowane przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wśród 10 finałowych projektów w międzynarodowym konkursie Social Innovation Relay znalazły się, m.in. inteligentne pojemniki na śmieci, urządzenia pomagające osobom niewidomym czy kursy językowe dla imigrantów. Zwyciężył zespół, który opracował projekt suchego lodu oczyszczającego mieszkanie. W czerwcu uczennice z V Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu będą reprezentowała Polskę podczas międzynarodowego finału konkursu.
Social Innovation Relay to konkurs, w którym uczniowie szkół ponadgimnazjalnych opracowują innowacyjne pomysły biznesowe. Mają one pomóc w rozwiązywaniu problemów społecznych, w szczególności dotyczących edukacji, zdrowia i poprawy jakości życia. Młodzi ludzie zyskują doświadczenie, praktyczne umiejętności i profesjonalne doradztwo ze strony praktyków biznesu, które w przyszłości wzmocni ich szanse na rynku pracy. Finał konkursu odbył się 22 maja w siedzibie Nationale-Nederlanden.
– Do trzeciej edycji konkursu zgłosiło się ponad 200 zespołów. Na początku uczniowie musieli zmierzyć się z quizem dotyczącym przedsiębiorczości społecznej, a następnie zaproponować usługę lub produkt odpowiadający na konkretne wyzwania, z jakimi zmagają się niektóre grupy społeczne – mówi Joanna Andrzejewska, koordynator projektu z ramienia Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Uczestnicy mogli czerpać inspiracje z materiałów online umieszczonych na stronie konkursu oraz z lekcji prowadzonych przez wolontariuszy Nationale-Nederlanden. Do etapu mentoringu przeszło 20 najlepszych zespołów, które pod okiem ekspertów biznesowych dopracowywali swoje koncepcje.
W finale krajowym wzięło udział 10 drużyn, które zaprezentowały swoje rozwiązania przed jury. Wśród finałowych pomysłów znalazły się inteligentne pojemniki na śmieci oraz firma transportująca zużyty olej, który może zostać przerobiony na biodiesel. Uczestnicy opisali także platformę łączącą osoby starsze, wymagające opieki, z młodzieżą, kursy językowe dla migrantów, wirtualne korepetycje, a także kilka rozwiązań dla osób niewidomych i głuchych. Zwycięzcą tegorocznej edycji konkursu został zespół prezentujący suchy lód, który oczyszcza mieszkanie.
– Uczniowie musieli wykazać się nie tylko kreatywnością, ale także przedsiębiorczością – zaproponowane rozwiązanie miało być trwałe i jednocześnie posiadać stabilne podstawy finansowe. Cieszymy się, że w ten sposób możemy wspierać rozwój kariery zawodowej najbardziej pomysłowych uczniów z całego kraju oraz kształtować w nich wrażliwość na potrzeby społeczne – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, rzecznik prasowy Nationale-Nederlanden.
Najlepszy zespół będzie reprezentował Polskę podczas międzynarodowego finału konkursu 27 czerwca.