Licealiści rozwiązują problemy społeczne
Ponad 60 pomysłów na innowacje społeczne zgłosili uczniowie w pierwszej polskiej edycji konkursu Social Innovation Relay. Zwycięzcy będą reprezentować Polskę w międzynarodowym finale konkursu. Wśród zgłoszonych pomysłów jest między innymi specjalna opaska połączona z aplikacją mobilną, która ma zwiększyć bezpieczeństwo dzieci i osób starszych oraz projekt aktywizacji społecznej emerytów czy wsparcia funduszu stypendialnego dla utalentowanej młodzieży.
Ponad 60 pomysłów na innowacje społeczne zgłosili uczniowie w pierwszej polskiej edycji konkursu Social Innovation Relay. Zwycięzcy będą reprezentować Polskę w międzynarodowym finale konkursu. Wśród zgłoszonych pomysłów jest między innymi specjalna opaska połączona z aplikacją mobilną, która ma zwiększyć bezpieczeństwo dzieci i osób starszych oraz projekt aktywizacji społecznej emerytów czy wsparcia funduszu stypendialnego dla utalentowanej młodzieży.
To pierwsza polska edycja konkursu organizowanego przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości we współpracy z Nationale-Nederlanden. Zadaniem uczniów było rozwiązanie quizu dotyczącego przedsiębiorczości społecznej, a następnie zaproponowanie usługi lub produktu odpowiadającego na potrzeby wybranej grupy społecznej lub stanowiącego odpowiedź na zidentyfikowane wyzwanie społeczne. Rozwiązanie musiało być trwałe i stabilne finansowo, a więc generować przychód. Sprawa nie była prosta, wymagała od uczniów pełnej mobilizacji, kreatywności i przedsiębiorczego podejścia. Na szczęście na tym etapie mogli oni liczyć na pomoc i profesjonalne porady ze strony wolontariuszy z Nationale-Nederlanden, którzy prowadzili w szkołach zajęcia na temat innowacji i przedsiębiorczości społecznej. W kolejnym etapie będą wspierać uczestników konkursu jako mentorzy w przygotowaniu profesjonalnego biznesplanu przedsięwzięcia.
- To dla nas wielka przyjemność móc zaangażować się w ten projekt i współpracować z młodymi, zdolnymi ludźmi. Podczas lekcji prowadzonych przez naszych wolontariuszy, niejednokrotnie zadziwiało nas innowacyjne podejście do przedsiębiorczości społecznej. Cieszymy się, że nasi mentorzy mogą wspierać inicjatywy najbardziej pomysłowych uczniów z całego kraju – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, rzecznik prasowy Nationale-Nederlanden.
Najlepsze dwadzieścia prac wybrało jury złożone z przedstawicieli Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości i polskiego sektora przedsiębiorczości społecznej – Majka Lipiak, Katarzyna Kamińska, Sławomir Nawrot i Bob Kamiński. Konkurencja była ogromna, w konkursie wzięło udział pięciuset dwudziestu czterech uczniów z całej Polski, którzy nadesłali ponad sześćdziesiąt pomysłów na innowacje społeczne.
- To, co dostrzegłem, to niezwykła wrażliwość młodych ludzi na otaczające ich problemy społeczne oraz kreatywne i innowacyjne podejście do ich rozwiązywania z uwzględnieniem aspektów biznesowych – mówi Sławomir Nawrot, członek jury.
Teraz przed zespołami dalsze wyzwania. Uczniowie stają do walki o miejsce w ścisłym finale, do którego zakwalifikowanych zostanie jedynie 10 zespołów z całego kraju. Na laureatów czekają atrakcyjne nagrody, a 21 czerwca tego roku zwycięska ekipa weźmie udział w międzynarodowym finale konkursu.
Social Innovation Relay to międzynarodowy program, w którym uczniowie szkół ponadgimnazjalnych i mentorzy ze świata biznesu mają jeden wspólny cel – opracowanie innowacyjnych koncepcji w celu rozwiązania problemów społecznych, w szczególności z zakresu edukacji, zdrowia czy poprawy jakości życia. Młodzi ludzie zyskują doświadczenie, nowe umiejętności i profesjonalne doradztwo ze strony praktyków biznesu, zaś wolontariusze satysfakcję z możliwości kształtowania przyszłych przedsiębiorców, zaangażowanych i wrażliwych społecznie.
Więcej informacji na stronie: www.sir.ja.europe.org